събота, 2 март 2013 г.

Социалните мрежи - слава и забрава


Социалните мрежи са се превърнали в огромна част от живота на милиони хора по света. Но знаем ли какво всъщност е „социална мрежа” и как се стигна до феномена Facebook?
Социална мрежа
„Карта на взаимоотношенията между различни индивиди” – допреди десетина години специалистите по социална психология често описваха така понятието „социална мрежа”. Ударението се поставяше върху човешкия фактор и се смяташе, че достигането на критична маса от потребители от дадена социална мрежа е разковничето за нейния успех.
Само че в историята на социалните мрежи има примери за платформи, които в силните си периоди са привличали над 50 млн. потребители и въпреки това сега са извън сцената на големите играчи. Според еволюционния антрополог Робин Дънбар хората сме така устроени, че можем да поддържаме приятелски отношения с приблизително 150 души. Ето защо все по-популярно става схващането, че социалните мрежи „ се състоят от хора, които са свързани от определен обект” , т.е. обектът, причината за общуване е също толкова важна, колкото и участниците в него.
Пионерите
Six Degrees стартира през 1997 и е първата социална мрежа. Тя позволява на потребителите да създават профили и да посочват, че са приятели с други хора. Като въвежда понятието за „кръг от приятели”. Въпреки че платформата вече не съществува, в най-силния си период е била доста популярна и е имала близо 1 млн. потребители.
В следващите години се разработват още подобни сайтове. Те страдат от липсата на иновативност и на достатъчно защита на личната информация. Техен съществен недостатък е статичността на информацията.
Първата социална мрежа, която разчупва статичния модел, е LiveJournal . Тази интернет платформа предлага постоянно обновяващо се съдържание под формата на блог статии и към днешна дата има над 50 млн. потребители.
Три години по-късно, през 2002, е създадена Friendster. Това е първата социална мрежа, добила масов характер. В най-силния си период в нея има над 115 млн. регистрирани потребители. Но тази социална мрежа не предлага други функционалности освен създаването на профил, в който да качите снимки и описания и възможност да се свържете със свои познати. Така постепенно Friendster започва да прилича повече на сайт за запознанства.
Спомняте ли си MySpace? В периода от 2003 до 2006 това е най-популярната социална мрежа в света. Тази платформа позволява на потребителите напълно да индивидуализират своите профили. Други нейни плюсове са възможността за споделяне на видео клипове, комуникация чрез лични съобщения и опцията за коментари, които да се публикуват на страницата на съответния потребител.
Проблемът тук е липсата на иновации и изчерпването на вътрешно генерираното съдържание. Множество скандали, свързани със спам и порнографски материали, допълнително оказват негативно влияние върху имиджа на тази социална мрежа.
През 2003 е създадена първата успешна масова социална мрежа, посветена на бизнеса – LinkedIn. От компанията залагат на идеята потребителите да се свързват само с хора, които наистина познават и на постоянно добавяне на нови функционалности.
Facebook
През 2008 Facebook се превърна в най-популярния сайт за социални контакти, надминавайки MySpace. Това не е случайно. Още с пускането си през 2007 платформата е отворена към сътрудничество с външни разработчици, което допринася както за привличането на внимание, така и за иновативното развитие на мрежата. Facebook успява да почерпи опит от своите предшественици и да предложи на едно място всички търсени от потребителите функционалности. Социалната мрежа излиза извън границите на вътрешно генерираното съдържание, като създава бутона “like”.
Нишови социални мрежи
С нарастването на броя на социалните мрежи се наблюдава по-тясно профилиране. Съществуват платформи като Ning, които позволяват създаване на нишови социални мрежи и от хора с ограничени технически познания.
Не липсват и специализирани социални мрежи, които се разработват и развиват от представителите на дадена индустрия. Проблемът при този тип мрежи е, че с течение на времето активността на потребителите пада.
Някои от социалните мрежи се обединяват около споделянето на един тип съдържание, например снимки или видео. През 2003 стартира първият такъв сайт Photobucket. Той позволява на потребителите да споделят снимки, които да са достъпни за всички или само за притежателите на парола. Тази идея е доразвита в социалната мрежа Flickr. Компанията позволява на своите потребители да създават профили, да добавят приятели, да запазват напълно авторските права върху своите снимки и да търгуват с тях.
Около изображения се фокусират и социални мрежи като Pinterest и Instagram, които добиват все по-голяма популярност.
Микроблогинг
Актуализацията на статуса в реално време се е превърнала в новата норма в социалните мрежи. Това в голяма степен се дължи на появата на Twitter през 2006. Голям плюс на тази социална мрежа е, че както и при Facebook , имате възможност лесно да споделяте съдържание отвън с помощта на бутон „tweet”.
Социалните мрежи са извървели дълъг път и продължават да се развиват ежедневно.

източник:http://www.economy.bg